NORMAL بودن ويندوز در قسمت چه مشكلي داردsafe mode
تخصصی سخت افزارونرم افزار کامپیوتر

 

Safe Mode

این امکان برای کاربرانی کاربرد دارد که نمی توانند سیستم عامل رایانه خود را به صورت نرمال Normal Mode بوت کنند، بهمین علت مایکروسافت این فرصت را داده است تا برنامه های ویندوز را از این راه فرعی تعمیر کنند .

چگونه وارد محیط Safe Mode در سیستم عامل ویندوز شویم؟

خب کار بسیار راحتی است قبل از راه اندازی شدن کامپیوتر و شناسایی سیستم عامل کامپیوترتان کافی است کلید F8 را از روی کیبورد خود فشار دهید تا محیطی مانند عکس مربوطه ی این مطلب مشاهده کنید. در سطر اول گزینه ی Safe Mode را خواهید دید که پس از تائید رو این گزینه عملیات بارگذاری سیستم عامل ویندوز شروع می شود اما با ظاهری بسیار ساده و بدون گرافیک و پس از بارگذاری از شما با Administrator مواجه می شوید و شما با شناسه ی مدیر اصلی وارد ویندوز خواهید شد.

راه دیگر برای ورود به Safe Mode این است که Run را اجرا و MSconfig رادر آن تایپ و تایید کنید و در سربرگ Boot تیک گزینه ی Safe Boot را زده و OK کنید و پس از Restart شدن کامپیوتر به صورت خودکار وارد Safe Mode می شود و دیگر نیازی به فشردن کلید F8 در موقع بوت شدن سیستم عامل نیست. و برای بازگردانی به حالت Normal Mode در همان محیط Safe Mode مراحل فوق را انجام دهید Run را اجرا و پس از تایپ دستور msconfig سربرگ Boot و تیک Safe  Boot را برداشته و سیستم عامل به صورت Normal Boot از پس اجرا می شود.

یکی از مهمترین و بهترین مزیت Safe Mode این است که فرض کنید شما پسوردی برای User Account خود در ویندوز تعریف کرده اید اما پسورد از یادتان رفته است. بسیاری از کاربران فکر می کنند که تنها راه حل این مشکل ویندوز عوض کردن است اما مایکروسافت فکر این مساله را کرده است و با قرار دادن محیط Safe Mode شما می توانید وارد این محیط شوید و به عنوان Administrator وارد ویندوز شوید و پسورد و یا کابری که برای آن پسورد تعریف کرده اید را حذف کنید. و پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر و داخل شدن به صورت Normal Mode دیگر هیچ پسوردی از شما نخواهد پرسید و می توانید به راحتی وارد ویندوز شوید.

در Safe Mode تمامی سرویس ها، برنامه های Start Up و درایور های غیر ضروری سیستم غیر فعال میشوند.
به طور مثال اگر شما درایور کارت گرافیکی خود را به اشتباه نصب کنید، دیگر قادر به دریافت تصویر از مانیتور نخواهید بود. از این رو با استفاده از گزینه ی Safe Mode با حالت پیش فرض برای کامپیوتر بدون درایور سیستم بوت خواهد شد و در نتیجه شما قادر به دریافت تصویر و اصلاح درایور اشتباه خواهید بود.
یا اگر ویروسی وارد سیستم شده باشد و سرویس های اصلی ولی غیر حیاتی سیستم را آلوده کرده باشد، با ورود به سیستم در حالت امن Safe Mode آن سرویس غیر حیاتی غیر فعال خواهد شد و شما می توانید به اصلاح آن بپردازید.
به بیان ساده: Safe Mode حالتی است که در آن سیستم با کمترین قابلیت های ممکن (و فقط برای رفع مشکلات) فعال شود.
به احتمال خیلی زیاد این اتفاق برایتان افتاده است که شما نرم افزاری را در ویندوز خود نصب کرده اید و نرم افزار خراب بوده و با مشکلاتی برای ویندوز شما به وجود آورده بدون شک شما وارد پنل مدیریت نرم افزار های نصب شده یعنی Add/Remove Programs یا Program and Features می شوید و می خواهید برنامه را Uninstall با Remove کنید ولی در موقع انجام اینکار با خطا مواجه می شوید. برای رفع این مشکل و خلاصی از نرم افزاری که از رایانتان پاک نمی شود کافی است به محیط Safe Mode بروید و از آنجا به Uninstall کردن نرم افزار در کامپیوتر خود بپردازید.
فراموش نکنید که در محیط Safe Mode بسیاری از پردازش ها و ماژول ها در ویندوز و یکی از مهمترین قطعات که کارت گرافیک است  از کار می افتد و به همین دلیل در وضعیت امن صفحه کامپیوتر در حالت ۱۶ رنگ و در اندازه ۴۸۰×۴۰ ۶ نمایش داده می‌شود.
حالا فرض کنید که شما یک سخت افزار جدید یا یه نرم افزار بر روی ویندوز نصب می کنید و ناگهان ویندوز ار کار می افتد بسیاری از کابران تنها چاره را عوض کردن ویندوز می دانند اما نباید به زودی تصمیم به این کار گرفت و سر یک مشکلی که به راحتی حل می شود وقت برای عوض کردن ویندوز بزاریم. در مواقعی که ویندوز از کار افتاد دوباره Safe Mode را امتحان می کنیم وارد این محیط می شویم و نرم افزاری که باعث شده ویندوز ار کار بیفته را حذف می کنیم و سخت افزاری که باعث شده ویندوز از کار بیفته را درایوری که نصب کردیم را از کار می اندازیم. و پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر ویندوز فعال و سالم اجرا می شود.
Safe Mode شاید بسیاری از کاربران به این محیط بی توجه باشند ولی یکی از کاربردی ترین محیط در ویندوز است که می توانید به خوبی مشکلاتی که برایتان پیش می آید را رفع کنید و بهترین راه ویروس یابی در همین Safe Mode است و چه خوب اگر در Safe Mode رایانه خود را با آنتی ویروس Scan کنیم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |